Temperatuursensoren in Slimme Brug
Al weken koelt de gemeente een aantal bruggen met rivierwater om te voorkomen dat het brugdek te veel uitzet door de warmte. Samen met MOCS, een startup van de TU Delft, is de gemeente een onderzoek gestart om meer te weten te komen over het uitzetten van de bruggen.
Door klimaatverandering houdt het warme weer langer aan en zijn de temperaturen hoger, waardoor we steeds vaker en langer de bruggen moeten koelen. In een aantal gevallen kunnen de beweegbare bruggen niet meer dicht, maar vaker nog kunnen ze niet meer open doordat ze klem zitten. De warmte kan dus voor overlast zorgen voor zowel wegverkeer als de scheepvaart.
Samen met MOCS, een startup van de Technische universiteit Delft, is de gemeente een onderzoek gestart om meer te weten te komen over het uitzetten van de bruggen.
Het onderzoek moet ons meer inzicht geven in het probleem, waardoor we de bruggen op de juiste momenten kunnen koelen, maar belangrijker is dat we op zoek kunnen naar een structurele en duurzame oplossing.
52 temperatuursensoren
Voor het onderzoek zijn 52 temperatuursensoren op de Binnenhavenbrug aangebracht. Met de gegevens kunnen we berekenen wanneer de brug aan de Stieltjesstraat niet goed meer sluit als deze door warmte is uitgezet.
De sensoren registreren elk half uur de temperatuur van het brugdek en de constructie. Deze gegevens worden automatisch naar een database gestuurd en vervolgens verwerkt in een computermodel, dat berekend hoe groot de ruimte tussen brugdek en landhoofd (nog) is en dat waarschuwt als de ruimte te klein wordt om de brug open of dicht te doen.
Slim computermodel
Het computermodel is een programma dat kan ‘leren’, oftwel een slim model. Het computermodel van de brug wordt gedurende de warme periode steeds slimmer. Daarnaast leest het model continue automatisch de actuele en verwachte bewolking en omgevingstemperatuur uit weerbronnen uit. Met al deze informatie komen we erachter hoe de brug reageert op het weer en weten we steeds nauwkeuriger bij welke weersomstandigheden de brug klem kan komen te zitten.
Oplossingen
Structurele oplossingen kunnen bijvoorbeeld zijn een lichtere kleur wegdek of een systeem dat de brug koelt, zodat de brug minder warm wordt. De oplossing kan vervolgens ook toegepast worden bij vergelijkbare bruggen zoals; de Mathenesserbrug, 1e Parkhavenbrug en Lodewijk Pincoffsbrug.
Een veerkrachtige stad
Rotterdam en Den Haag tekenden in juni 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de 4 TU's om met de gezamenlijke expertise het disfunctioneren van de stad door bijvoorbeeld klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken.
“Om resilient te worden, zullen we moeten onderzoeken op welke manieren we als stad kunnen anticiperen op bepaalde gebeurtenissen, zodat de negatieve effecten op de stad en de bewoners minimaal blijven. De temperatuursensoren op de bruggen is daar een mooi voorbeeld van. De TU’s kunnen ons daar met hun technische expertise goed bij helpen,” zegt Arnoud Molenaar Chief Resilience Officer van Rotterdam.
Werken met sensoren past in de visie van Rotterdam om de stad steeds slimmer en duurzamer te maken. Daarom draagt dit onderzoek bij aan het toekomstbestendiger maken van de stad.